image

چگونه سیستم ایمنی بدن را افزایش دهیم و در شرایط خانه نشینی شادتر زندگی کنیم .

تاریخ انتشار: 1399/03/23

چگونه سیستم ایمنی بدن را افزایش دهیم و در شرایط  خانه نشینی شادتر زندگی کنیم .


اهمیت سیستم ایمنی بدن در زمان گسترش بیماریهای واگیر دار بسیار زیاد است وظیفه سیستم ایمنی شناسایی سلول ها خودی از بیگانه و از بین بردن یا بی خطر کردن سلولهای مزاحم است .


5 نکته کاربردی برای داشتن زندگی شادتر 

 


1-    خواب کافی داشته باشید  
داشتن خواب کافی به میزان 7.5 الی 9 ساعت در شبانه روز یکی از عوامل افزایش سیستم ایمنی بدن هست طبق تحقیقات صورت گرفته  حدود 97 درصد از انسانها نیاز به چنین مدت زمان خوابی  دارند،خواب کافی نقش زیادی در عملکرد بدن در زمان بیماری دارد و باعث افزایش توازن احساساتی ، خلاقیت ، سرزندگی و حتی تعادل وزنی می شود.

 خواب کم باعث کاهش یادگیری ، خلاقیت و افزایش وزن و دشواری در تصمیم گیری و احتمال افزایش ابتلا به بیماریهای واگیر دار را دربردارد .
زمانی که شما برای بیدار شدن نیاز به آلارم دارید و یا از جا به سختی بلند می شوید بعداظهر ها بی حوصله هستید و در فضای گرم خواب آلوده می شوید و در طول روز چرت  می زنید، همچنین اگر در جلوی تلوزیون به خواب میروید شما کمبود خواب دارید. شرایط کنونی بهترین فرصت برای داشتن خواب کافی می باشد ، از آن غافل نشوید.

 

 


2-  ورزش کردن 
وقتی صبح از خواب بیدار می شوید وروز خود را بانجام حرکات کششی شروع کنید ، روزانه 30 دقیقه درمنزل راه بروید و حرکات کششی انجام دهید . ورزش کردن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند باعث دفع باکتری ها از بدن و کاهش استرس می گردد . یک روش عالی برای شاد زندگی کردن است، کسانی که ورزش می کنند نسبت به کسانی که ورزش نمی کنند آدمهای هدفمند تری هستند . ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس ، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و حتی موثر تر از دارو عمل می کند ، باعث تنظیم خواب شده و شما را پر انرژی می کند تمرینات کششی و مقاومتی در بدن باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری شده و انجام کارهای روزانه را برای شما آسانتر می کند . گردش خون را زیاد  می کند. از مزایای دیگر ورزش تقویت حافظه و افزایش بازدهی در کار می شود شما را خلاق تر می کند و مهمترین اثر آن شما را در برابر ابتلا به بیماریها مقاوم می کند .

 

 


3-کنترل استرس با مدیتیشن 
مدیتیشن به معنای تمرین برای رسیدن به حالتی است که فرد بدون درنظر گرفتن شرایط پر مشغله بیرونی به صورت خودآگاهانه ذهن را وادار به سکوت ورسیدن آرامش می کند . نوعی تمرکز است که میتواند روی موضوعات مختلف صورت گیرد و باعث حفظ سلامتی و بهبود بیماری شود .چرا که کسانی که دچار اضطراب و افسردگی هستند با مدیتیشن میتوانند شادی و رضایت بیشتری داشته و خونسردی بیشتری در برخورد با مشکلات داشته باشند،  از فواید مدیتیشن ریلکس شدن وافزایش تمرکز و احساسات مثبت است . حس همدردی را افزایش ، حافظه را تقویت میکند وباعث کاهش استرس می گردد.
مراقبه یا مدیتیشن میتواند از مدت زمان کم شروع شود ولی باید هر روز انجام گردد ساده ترین آن تمرکز بر روی هر چیزی است مانند تماشای گل ها ، تماشای آب، گوش دادن به  صدای پرندگان ، خوردن میوه جات و حتی تمرکز روی خوردن یک فنجان چای یا قهوه است.
فقط کافیست شما مکانی آرام وبدون مزاحمت پیدا کنید وبنشینید پشت شما باید مستقیم وبدون خمیدگی(قوز)باشد دستان خود را به حالتی کاملا آرام و راحت در کنار خود قرار دهید، میتوانید چشم ها را بسته یا باز نگه دارید وبسیار آرام وعمیق ومنظم نفس بکشید، با تمرکزو احساس سرشاراز شکر گزاری ازآفریدگار ادامه دهید.
 اگر کمی افکارشما شناور است اشکالی ندارد،اگر احساس سنگینی چشم داشتید چشمان خود را ببندید، بسیار آرام باشید واین تمرین را هر روز ادامه دهید اگر دو بار در روز این تمرین را انجام دهید و زمان آنرا به بیست دقیقه برسانید بسیار موثرتر خواهد بود.نگران نباشید به راحتی آنرا انجام خواهید داد و تاثیر شگفت انگیز آنرا خواهید دید.

 

 

4- انجام کارهای مورد علاقه 
انجام کارهایی که عاشق انجام آن هستید در شرایط کنونی می تواند  به شما کمک کند که احساس با ارزش بودن کرده و استرس های شما را کاهش داده و باعث بالابردن سیستم ایمنی بدن گردد .فعالیت هایی مانند کتاب خواندن ، باغبانی ، ورزش،عکاسی ، حل کردن پازل ، طراحی ،نقاشی ، گوش دادن به موسیقی و یا نواختن آن ،نوشتن ، ایجاد حس مفید بودن در شرایط فعلی را به همراه داشته باشد همچنین شما میتوانید کارهای گروهی مانند  :

بازیهای گروهی با خانواده انجام دهید. 
ساعتی از روز موسیقی در خانه پخش کنید. 
از شنیدن اخبار نا امید کننده در کل روز خودداری کنید .
فیلم های مورد علاقه خود را ببنید .
با دوستان وفامیل ارتباط تصویری برقرار کنید .
لیستی از کارهای نیمه تمام آماده کرده و به آنها بپردازید .

 

 


5-    رژیم غذایی متوازن 
رژیم های غذایی مناسب که دارای آنتی اکسیدان هستند میتواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش ویژه ای داشته باشد .
مصرف آب و مایعات باعث خروج ضایعات و سموم بدن می گردد .
خوردن سبزیجاتی مانند قارچ – گل کلم – سیر – کلم بروکلی – زنجبیل  
میوه جاتی چون مرکبات لیمو - پرتغال– کیوی – گریپ فروت –سیب 
لبنیاتی چون ماست – شیر کم چرپ 
خوردن ماهی و مرغ، میگو  همگی می توانند در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته باشد .

به آرزوی سلامتی برای همه عزیزان 

 

تهیه کننده : مژگان کامیاب

 

اگر علاقه مند هستید در حوزه ایمنی مطالب بیشتری را مطالعه کنید، به سایت جدید ما مراجعه کنید 

 https://safecityhse.com/category/safe-city-magazine/

پیام خود را ارسال نمایید

image